RODO

Od pewnego czasu zagadnienie RODO spędza sen z powiek wielu osobom. Zwłaszcza tym, którzy zawodowo trudnią się administrowaniem danymi osobowymi lub jako przedsiębiorcy przetwarzają je w celu wykonywania zawodu lub świadczenia usługi. Czym jest RODO?

RODO (GDPR) – Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych

To zespół regulacji zapewniających swobodny przepływ danych osobowych pomiędzy państwami członkowskimi, ale także system wprowadzenia zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej. EU GDPR (eng) – European Union General Data Protection Regulation. Regulacja wejdzie w życie 25 maja 2018 roku.

RODO dla konsumenta

Beneficjentami szeregu postanowień systemowych i zapisów RODO są konsumenci. Jako konsument masz prawo:

  1. do wglądu w swoje dane osobowe,
  2. do poprawienia swoich danych osobowych,
  3. do usunięcia swoich danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym),
  4. do sprzeciwu na przetwarzanie swoich danych osobowych,
  5. do przekazania swoich danych osobowych.

Ponadto konsument dokonujący zakupów w sklepie internetowym musi wyrazić świadomie zgody na przetwarzanie jego danych osobowych w celach marketingowych i na profilowanie.

Co zrobić by swoje dane chronić?

Chyba najważniejsze, to wiedzieć komu się je powierza, czyli sprawdzić kto dokładnie jest ich administratorem i jak dane te zamierza chronić. Powinno się także rozważyć, czy w każdym sklepie internetowym używać tego samego adresu e-mail a już na pewno nie korzystać z adresów służbowych oraz takich zbudowanych z imienia i nazwiska i roku urodzenia, np. jankowalski1987@xxx.pl - bo po co? Bo to ułatwia odszukanie danej osoby ... Dzisiaj założenie nowego adresu email trwa pół minuty. Co prawda używanie nowego adresu email może wiązać się z rezygnacją z przywilejów, np. rabatów w sklepie ale to już musimy rozważyć sami czy nam się to opłaca. Niektóre sklepy będą wykorzystywać tzw. profilowanie - czyli zautomatyzowany system, który sam zdecyduje jaki mail do konsumenta wysłać i z jaką ofertą. Dodatkowo w celu lepszego zabezpieczenia danych sklepy mogę wykorzystywać technikę pseudonimizacji. W zasadzie ponad 80% konsumentów w sklepie detalicznym reFForm w Poznaniu i Warszawie zakłada karty klienta i dane tych klientów są lub mogą być  własnie pseudonimizowane. Pamiętajmy, przetwarzanie danych osobowych w celu wykonania zakupów w sklepie internetowych jest działaniem zgodnym z prawem, to złe zabezpieczenie, wypływ danych, słaba ich ochrona są bezprawne. Zatem koniecznie sprawdzajmy, kto dane osobowe posiada, jak nimi administruje. Kontakt ze sklepem także jest możliwy oraz uzyskanie kompletnej informacji co do sposobu ochrony danych osobowych. Do tego zachęcamy.